Warning: Creating default object from empty value in /home/accniazc/public_html/wp-content/themes/websima/includes/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
چگونه هزینه‌ های یک شرکت را کاهش دهیم؟ – حسابداری نیاز
حسابداری نیاز

چگونه هزینه‌ های یک شرکت را کاهش دهیم؟

چگونه هزینه های یک شرکت را کاهش دهیم

گاهی اوقات کارفرمایان یک شرکت تولیدی یا خدماتی، برای این که بتوانند در آینده بهتر عمل کنند و یا چند روزی بیشتر در اوج سطح تولیدی خود قرار بگیرند، مجبور به کاهش هزینه های شرکت خود می­‌شوند. احتمالا اولین چیزی که با شنیدن این استراتژی مدیریتی به ذهنتان می­رسد این است که شرکت­ها برای کنترل هزینه های اضافی خود دست به تعدیل نیرو یا اخراج نیروی کار خود می­زنند.

ما در این مقاله به بیان نکاتی می­‌پردازیم که دست آخر شما را به این نتیجه گیری نزدیک­تر کند که اخراج کردن نه تنها، اولین راه برای کاهش هزینه های یک شرکت نیست بلکه حتی راه مناسبی برای مدیریت هزینه ها نیز به حساب نمی­‌آید.

بنابراین در این نوشتار، پس از یک توضیح مختصر در مورد هزینه ها و انواع آن در حسابداری شرکت­ها، راهکارهایی را برای مدیریت بهتر هزینه ها بیان خواهیم نمود و مناسب ترین استراتژی­‌هایی را که در آموزش حسابداری نوین نیز به آن­ها اشاره شده است، معرفی می­کنیم.

  • آشنایی با انواع هزینه­ های یک شرکت

در حسابداری برای تشکیل صورت­های مالی نظیر صورت سود و زیان، نیاز به طبقه بندی واحد و مشخصی از هزینه ها و درآمدهای یک شرکت داریم تا بتوانیم در پایان کار، خالص سود شرکت را به دست آوریم. در این میان و بر اساس یک دسته بندی معمول، هزینه­ ها را در حسابداری به دو دسته هزینه های ثابت و هزینه های متغیر تقسیم می­ کنیم.


acc

این ویدئو بخشی از ۵۰ ساعت فیلم آموزش صفر تا صد حسابداری ویژه بازار کار است.

 

هزینه های ثابت یک شرکت معمولا ارتباطی به سطح تولید یا میزان فعالیت آن شرکت ندارد و معمولا از پیش مشخص شده و در بازه‌­های زمانی مشخصی پرداخت می­شوند. می­توان پرداخت اجاره بهای ساختمان و یا واحد تجاری را نمونه‌­ای از هزینه ثابت یک شرکت به شمار آورد. در مقابل، هزینه های متغیر یا غیر ثابت، در ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت یا سطح تولید و ارائه خدمت شرکت­ها قرار دارند.

در اغلب موارد با افزایش میزان فعالیت یک شرکت یا موسسه خاص، میزان این هزینه نیز افزایش می­یابد. به عنوان مثال؛ کارفرمای یک شرکت خاص تولیدی ممکن است تصمیم بگیرد که تولید را افزایش دهد، این عمل موجب افزایش هزینه های مربوط به فناوری­‌های مهم زیرساختی و مورد نیاز برای توسعه کار تولیدی و همچنین موجب افزایش هزینه های مرتبط با نیروی کار خواهد شد.

  • مدیریت هزینه در حسابداری

گاهی ممکن است پس از انجام بررسی­‌های لازم توسط نهادهای بالا دستی یک شرکت خاص، متوجه عدم وجود تناسب بین میزان درآمد و هزینه شرکت­ها شویم. مدیریت بهینه هزینه ها، استراتژی­‌های مناسبی را در اختیارمان می­گذارد که باعث می­شود در کنترل و کاهش هزینه شرکت­ها موفق عمل کرده و سرمایه و دارایی شرکت را افزایش دهیم.

یکی از اصول مدیریت هزینه ها، بازنگری در هزینه هایی است که خیلی وقت پیش در مورد آن­ها تصمیم گرفته شده است. به طور مثال اگر تصمیم بگیرید که خرید مواد اولیه و مورد نیاز خود را از تامین کنندگان جدید و یا از تامین کنندگان متعددی تامین نمایید، می توانید از طریق ایجاد رقابت به کاهش هزینه های شرکت در حوزه خرید تجهیزات مورد نیاز دست پیدا کنید و از طریق استفاده از چنین فرصت­هایی گام بزرگی را در کاهش هزینه شرکت خود بر دارید.

از طرفی، مدیریت موجودی انبار و یا به عبارتی مدیریت دارایی­های یک شرکت، یکی دیگر از روش­های مدیریت هزینه در حسابداری محسوب می­شود. شما می­توانید در راستای عملی کردن این روش، دارایی­های گران قیمتی که مدت زیادی نیز در انبار مانده و در اصطلاح مستهلک شده است را با دارایی­‌های جدید و قابل استفاده تعویض نمایید.

همچنین استفاده از روش‌­های نوین پرداخت در پرداخت هزینه های ثابت و متغیر، از جمله یکی دیگر از روش­های موثر در بحث مدیریت هزینه ها به حساب می­‌آید. به عنوان مثال؛ استفاده از نرم افزارهای حوزه رایانش ابری ( cloud based ) می تواند در کاهش هزینه مربوط به پرداخت­‌های نرم افزاری یک شرکت بسیار کار ساز واقع شود.

  • استراتژی­‌های کاهش هزینه در شرکت­ها

عوامل زیادی وجود دارند که روی میزان سودآوری شرکت­ها تاثیر گذار هستند. دسته مهمی از این عوامل در طرف هزینه قرار دارند که در این قسمت از نوشتار سعی می­کنیم به صورت خلاصه به بررسی نحوه مدیریت و سازماندهی این عوامل به عنوان راهکار موثری برای افزایش سودآوری شرکت­ها، بپردازیم.

  • کاهش هزینه های یک شرکت با استفاده از مدیریت صحیح منابع مالی و انسانی

گفته شده که نقش منابع مالی در کاهش هزینه شرکت­ها بسیار بیشتر از نقش منابع انسانی است. به بیانی دیگر، بهتر می­توان منابع مالی مختلف در یک شرکت را مدیریت نمود بدون آن که کمترین ضرری متوجه شرکت مورد نظر شود.

اما در بسیاری از مواقع مشاهده شده که با اخراج یا تعدیل نیروی انسانی، وضعیت سودآوری شرکت­ها نه تنها بهتر نشده، بلکه رو به وخامت نیز خواهد رفت. در این جا به برخی از روش­های مهم کنترل منابع مالی و انسانی و نقش آن­ها در افزایش سودآوری شرکت­ها، اشاره می­کنیم:


حسابداری چقدر درآمد دارد
  • برون سپاری منابع مالی و انسانی

اقداماتی نظیر؛ به تعویق انداختن کارها، سر باز زدن از انجام درست وظایف و یا انجام ناقص و اشتباه آن­ها، نمونه‌­هایی از مدیریت ناصحیح منابع انسانی در شرکت­ها بوده و همچنین راکد ماندن بخشی از منابع مالی و یا اسراف بیش از حد منابع مالی در بخشی از کارهای شرکت، نمونه‌­هایی از ناکارآمدی در مدیریت منابع شرکت­ها به شمار می­رود.

  • ترویج دور کاری

دورکاری خود به تنهایی یکی از ابزارهای مهم کاهش هزینه شرکت­ها در ایام شلوغی است. با این عمل ضمن بالا بردن سطح بهره وری نیروی کار در انجام وظایف خود، می­توان برنامه ریزی­های منعطفی را نیز در جهت افزایش ساعات کاری و یا چند شیفته کردن حوزه­‌های کاری برای جبران خسارت­ها و یا کاهش هزینه ها، تدارک دید.

  • استفاده از کارآموز

بسیار با این مورد مواجه بوده­ایم که شرکت­ها اغلب از افراد مبتدی یا افراد دارای مدرک تحصیلی پایین­تر، در سازمان کاری خود استفاده می­‌کنند. دلیل این کار نیز مشخص است. می­توان با پرداخت هزینه هایی پایین تر، ضمن آموزش نیروهای علاقه مند در شرکت، از روحیه بالا و اشتیاق و انگیزه کاری این افراد نیز جهت بالا بردن سطح کیفی تولیدات و ارائه خدمات، نهایت بهره را برد.

  • کاهش هزینه ها با استفاده از قابلیت‌­های فضای مجازی

با گسترش پر سرعت شبکه جهانی اینترنت، دیگر نیازی نیست که هزینه های سنگینی را برای خرید کامپیوتر­ها و دستگاه­‌های سخت افزاری پرداخت نمایید. بلکه می توانید از طریق اینترنت به ابزارهای دیجیتال مرتبط با کارتان، آن هم به صورت رایگان، دسترسی پیدا کنید. نمونه­‌هایی از این ابزارها که استفاده از آن­ها باعث کاهش هزینه های تکنولوژیکی شرکت شما می­شود را در زیر آورده­ایم:

  • فضای ذخیره سازی ابری با کمک و پشتیبانی نرم افزار دراپ باکس ( dropbox )
  • استفاده از نرم افزارهای مدیریت پرو­ژه مانند نرم افزارهای اسلیک ( slack ) یا ترلو ( trello )
  • استفاده از نرم افزارهایی نظیر ویو ( wave ) برای کاهش هزینه های مربوط به حسابداری
  • استفاده از اپتیوو ( apptivo ) برای گسترش و توسعه مدیریت ارتباطات شرکت با مشتریان

 

کاهش هزینه های شرکت
  • کاهش هزینه شرکت­ها از طریق فروش آنلاین کالا و خدمات

از جمله معدود الزاماتی که برای فروش آنلاین و توسعه آن در شرکت­ها مورد نیاز است، راه اندازی و اداره یک وب سایت اینترنتی برای به نمایش درآوردن محصولات و ارائه خدمات آنلاین است. با این راهکار هزینه های مربوط به فروش فیزیکی چه از نظر زمانی و چه از نظر مالی تا حدودی کاهش می­یابد.

  • استفاده از روش­های بازاریابی آنلاین

امروزه و در عصر اینترنت، پتانسیل بالای فضاهای مجازی و آنلاین نظیر اینستاگرام، این فرصت را در اختیار صاحبان شرکت­ها قرار داده است که از این طریق بتوانند علاوه بر کاهش هزینه های مربوط به تبلیغات خود، ارتباط سریع‌تر و نزدیک­‌تری نیز با مشتریان دائم و موقت خود داشته باشند. با استفاده از این روش همچنین محدوده­‌های گسترده­‌تر مکانی برای یافتن مشتری فراهم می­شود.

  • کاهش هزینه شرکت از طریق ارتقای کیفی محل کسب و کار

گاهی اوقات تقسیم وظایف با یک شریک قابل اعتماد، شیوه بهتری برای کاهش هزینه های ناشی از دیرکرد انجام کار برای یک شرکت است. به این صورت که شرکت می تواند بخشی از فضای کاری خود را در اختیار شرکت­های دیگر قرار دهد تا بدین طریق بخشی از وظایفی را که خود قادر به انجام آن­ها نیست، پیش ببرد.

از طرفی دیگر، محل کسب و کار نیز بسته به فعالیت کاری شرکت، باید در منطقه مناسبی واقع شود. به طور مثال گاهی اوقات خسارات ناشی از آلودگی هوا و یا آلودگی­‌های صوتی برای یک کسب و کار در محل شرکت، هزینه های فراوانی را به دنبال خود می­‌آورد.

بنابراین گاهی اوقات باید به معیارهای مکانی نیز برای مدیریت هر چه بهتر هزینه ها توجه نمایید. از سویی دیگر شما می­توانید در یک شرکت تولیدی یا خدماتی، از پرسنل خود در چندین بخش کاری مختلف استفاده نمایید. با این روش دیگر نیازی به استخدام­های جدید و پرهزینه نخواهید داشت.

همچنین می توانید با استفاده از منابع شرکت­های دوست و همسو با خود، از خدمات آن­ها نیز در مسائلی نظیر؛ خدمات مشتری، حسابداری، دفترداری و یا حتی بازاریابی از راه دور که معمولا پر هزینه نیز هستند، بهره کافی را ببرید.

  • نتیجه گیری نهایی

دیدیم که اخراج کارکنان و یا کاهش حقوق و دستمزد افراد یک شرکت، تنها راه کاهش هزینه های اداره آن شرکت نیست. از طرفی استراتژی­‌های فراوانی نیز برای مدیریت هزینه ها و در نتیجه افزایش دارایی­ها وجود دارد که مدیریت یک شرکت می تواند بسته به وضعیت فعلی شرکت خود از هر کدام از استراتژی­‌ها استفاده نماید.

از طرفی می توان با فعالیت­‌های کم هزینه‌­ای نظیر؛ افزایش کار گروهی، ایجاد نظام ارزیابی اثر بخش، توسعه خلاقیت در فضاهای کاری و غیره در بلند مدت به عملکرد بهتری در کنترل میزان هزینه های اضافی دست یافت.


اگر قصد یادگیری حسابداری از پایه تا پیشرفته را دارید با انتخاب پکیج جامع آموزش صفر تا صد حسابداری ویژه بازار کار تمام تکنیک‌ها و مهارت‌های کلیدی که لازم است برای ورود به این حرفه بیاموزید را بصورت یکجا در اختیار شما قرار خواهیم داد.

acc
 

خبرنامه

در حال بررسی اطلاعات...

از عضویت شما در خبرنامه سپاس گزاریم.

مقالات مرتبط Simmilar Blog
۲۲ آذر ۱۴۰۱
اصل تطابق هزینه با درآمد

واحدهای تجاری پیوسته برای تسهیل درآمد، متحمل هزینه می‌‌شوند و موفقیت آن‌ها از طریق مازاد درآمدها و ه

۲۰ آبان ۱۴۰۱
آشنایی با هزینه های قابل قبول مالیاتی

به طور کلی، هزینه های قابل قبول مالیاتی مربوط به هزینه هایی است که مبلغ آن ها از درآمد قابل کسر بوده

۱۶ آبان ۱۴۰۱
درآمد خالص همان سود است؟

تعدادی از عبارات بکار رفته در امورمالی کسب‌‌وکار دارای معانی متفاوت و یا حتی شناوری در استفاده روزمر

پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری مقدماتی
پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری حرفه ای

x
x