حسابداری نیاز

تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده چیست؟

تفاوت پی پرداخت با ودیعه

صورت‌های مالی گزارشی از وضعیت مالی یک مجموعه هستند که اطلاعات اقتصادی مرتبط با فعالیت‌های شرکت در یک سال مالی را در بر می‌گیرد. صورت‌های مالی نشان‌دهنده میزان سرمایه، هزینه‌ها، سود و زیان یک مجموعه هستند و اهمیت بسیار بالایی در مدیریت امور مالی دارند. صورت‌های مالی بعد از آماده شدن، برای بررسی صحت اطلاعات باید توسط حسابرس موردبازبینی قرار بگیرند. این بازبینی در برخی از مواقع تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده را در پی دارد.

در ادامه این مطلب قصد داریم ابتدا درباره تفاوت صورتهای مالی حسابرسی شده و نشده توضیحاتی را ارائه دهیم و سپس، به بررسی انواع صورت های مالی حسابداری و اهمیت حسابرسی آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر حسابدار یا مدیر مالی واحدهای اقتصادی هستید، این مطلب را حتما تا پایان مطالعه کنید.

  • تفاوت صورتهای مالی حسابرسی شده و نشده در چیست؟

براساس قوانین مالیاتی کشور، برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی (که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم)، همراه با ارسال اظهارنامه مالیاتی، موظف به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. به‌این‌منظور، صورت‌های مالی باید توسط موسسات حسابرسی مجاز از سمت سازمان حسابرسی، موردبازبینی و ممیزی قرار گیرند. در روند بازبینی صورت‌های مالی، ممکن است خطا یا تخلفی در محاسبات تشخیص داده شود.

تفاوت بین آمار و ارقام گزارش‌شده توسط حسابرسان، به وجود آمدن تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده را در پی خواهد داشت. شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی، باید این خطاها را بپذیرند و نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام کنند؛ در غیر این صورت، حسابرسان باید تخلف را به بازرسان کل کشور و سازمان حسابرسی گزارش دهند.

شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی، برای جلوگیری از به وجود آمدن تفاوت صورتهای مالی حسابرسی شده و نشده، باید از نرم افزارهای حسابداری با امکانات پیشرفته استفاده کنند. با کمک نرم‌افزارهای حسابداری حرفه‌ای، امور مالی و ثبت اطلاعات اقتصادی به‌راحتی امکان‌پذیر است و همین موضوع، از بروز خطا در محاسبات جلوگیری خواهد کرد.

  • انواع صورتهای مالی حسابداری در واحد اقتصادی

صورت‌های مالی درواقع گزارش‌های خلاصه‌شده از عملکرد و وضعیت مالی یک واحد اقتصادی هستند که انواع مختلفی دارند. به‌طورکلی، انواع صورت های مالی حسابداری در ۴ مورد زیر تعریف می‌شوند:

  • ترازنامه: نشان‌دهنده میزان دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام یک واحد اقتصادی در دوره زمانی معین
  • صورت سود و زیان: نشان‌دهنده میزان درآمد، هزینه‌ها، درآمد خالص و سود هر سهم در یک دوره زمانی
  • صورت جریان وجه نقد: نشان‌‌دهنده میزان ورود و خروج پول در یک واحد اقتصادی در بازه زمانی مشخص
  • صورت سود و زیان جامع: نشان‌دهنده همه هزینه‌ها و درآمدهای محقق‌شده با محقق‌نشده در یک واحد اقتصادی

صورت های مالی حسابرسی شده از بررسی انواع صورت های مالی حسابداری اساسی در شرکت‌ها به دست می‌آیند. با استفاده از اطلاعات درج‌شده در انواع صورت های مالی حسابداری، مجموعه‌ها می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن متوجه شوند که میزان سرمایه، درآمد، سود و زیان آن‌ها در بازه‌های زمانی مشخص چقدر بوده است؛ به‌این‌ترتیب می‌توانند به‌راحتی برای ادامه مسیر و مدیریت سرمایه تصمیم‌گیری کنند.

  • اهمیت حسابرسی صورتهای مالی کسب و کارها

تهیه صورت‌های مالی به شفافیت و تصمیم‌گیری سریع در پیش‌برد امور مالی در واحدهای اقتصادی کمک می‌کند؛ بااین‌حال، حسابرسی صورت‌های مالی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ازجمله دلایل مهم برای حسابرسی صورت‌های مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شفاف‌سازی گزارش‌های مالی برای ارائه به مدیران، سهامداران و ارگان‌های دولتی مانند سازمان امور مالیاتی کشور
  • انطباق گزارش‌ها متناسب با استانداردها، قوانین و ضوابط سازمان حسابرسی
  • کشف تخلفات مالی و محاسبات اشتباه (عمدی یا سهوی)

به دلیل پیچیدگی جمع‌آوری اطلاعات مالی، به هر دلیل ممکن است حسابداران در تهیه گزارش دچار خطا شوند؛ با حسابرسی صورت‌های مالی، آمار و ارقام صحیح به سازمان‌های کلان مانند بانک‌ها، سازمان حسابرسی و سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود. در نظر داشته باشید که هرچقدر تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده کمتر باشد، اعتبار واحدهای اقتصادی نزد سازمان‌های مختلف بیشتر خواهد شد.

 

سود و زیان انباشته چیست
  • چه کسانی موظف به ارائه گزارش حسابرسی صورتهای مالی هستند؟

براساس ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم، علاوه‌بر شرکت‌های پذیرفته‌شده یا متقاضی پذیرش در بورس و شرکت‌ها و موسسات موضوع بندهای «الف» و «ب» ماده ۷ اساسنامه قانونی  سازمان حسابرسی، کلیه اشخاص ذیل ملزم به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده هستند:

  • شعب و دفاتر نمایندگی شرکت‌های خارجی که در اجرای قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی مصوب سال ۱۳۷۶، در ایران ثبت شده‌اند.
  • شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن‌ها
  • شرکت‌های سرمایه‌گذاری (هلدینگ) و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن‌ها
  • موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات تابعه و وابسته به آن‌ها

همچنین سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که مجموع درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی آن‌ها بالاتر از ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۲۰ میلیارد تومان) یا مجموع دارایی‌های آن‌ها در اقلام ترازنامه صورت وضعیت مالی بیشتر از ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۳۵ میلیارد تومان) باشد، موظف به ارائه گزارش صورت‌های مالی حسابرسی شده به سازمان امور مالیاتی کشور هستند.

حسابرسی باید توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران انجام شود. این اشخاص ملزم به ارسال صورتهای مالی حسابرسی شده همراه با اظهارنامه مالیاتی یا حداکثر ۳ ماه بعد از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه، به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. در غیر این صورت مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد از مبلغ مالیات متعلق خواهند بود.

  • اشخاص معاف از ارائه صورت های مالی حسابرسی شده

شرکت‌هایی که در یک دوره مالی فعالیتی ندارند و این موضوع را به‌صورت رسمی اعلام کرده‌اند، موظف به ارائه گزارش صورت مالی حسابرسی‌شده نیستند. همچنین، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که جمع درآمدشان کمتر از ۲۰ میلیارد تومان و جمع دارایی آن‌ها کمتر از ۳۵ میلیارد تومان باشد، از ارائه صورت های مالی حسابرسی شده به سازمان امور مالیاتی کشور معاف خواهند بود.

  • جلوگیری از جرائم مالیاتی با استفاده از نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم

در این مطلب درباره تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده و قوانین مربوط به ارائه صورت مالی به سازمان امور مالیاتی صحبت کردیم. یکی از مواردی که تفاوت صورتهای مالی حسابرسی شده و نشده را به حداقل می‌رساند، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته است. با کمک نرم‌افزارهایی مانند سپیدار، به‌راحتی می‌توانید گزارش‌های مالی را جمع‌آوری کرده و برای تهیه صورت‌های مالی بدون خطا در سریع‌ترین زمان ممکن از این گزارش‌ها بهره ببرید؛ به‌این‌ترتیب مشمول پرداخت جرائم مالیاتی نیز نخواهید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم‌افزار حسابداری سپیدار به سایت sepidarsystem.com سر بزنید. نرم‌افزار حسابداری سپیدار در بسته‌های گوناگون متناسب با نوع کسب‌وکار با امکانات مختلف ارائه می‌شود.



اگر قصد یادگیری حسابداری از پایه تا پیشرفته را دارید با انتخاب پکیج جامع آموزش صفر تا صد حسابداری ویژه بازار کار تمام تکنیک‌ها و مهارت‌های کلیدی که لازم است برای ورود به این حرفه بیاموزید را بصورت یکجا در اختیار شما قرار خواهیم داد.

acc

 

خبرنامه

در حال بررسی اطلاعات...

از عضویت شما در خبرنامه سپاس گزاریم.

مقالات مرتبط Simmilar Blog
۰۲ بهمن ۱۴۰۲
حسابداری چیست و چگونه حسابدار شویم؟

هم اکنون بازار کار حسابداری به شدت نیازمند حسابداران ماهر، با تجربه و مسئول است. چنانچه یک حسابدار ب

۲۵ آبان ۱۴۰۱
صورت جریان وجوه نقد

یکی از مهمترین صورت‌های مالی، صورت جریان وجوه نقد می‌باشد. به صورت مختصر و مفید صورت جریان وجوه نقد

۰۵ شهریور ۱۴۰۰
همه چیز درمورد نرم‌ افزار سپیدار

حسابداران همیشه با این سوال روبرو هستند که کدام نرم‌افزار حسابداری از نظر خدماتی، تولید و… بهت

پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری مقدماتی
پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری حرفه ای

x
x