Warning: Creating default object from empty value in /home/accniazc/public_html/wp-content/themes/websima/includes/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
دفاع مالیاتی چیست و چگونه انجام می شود؟ – حسابداری نیاز
حسابداری نیاز

دفاع مالیاتی چیست و چگونه انجام می شود؟

دفاع-مالیاتی-چیست؟

مالیات یکی از مفاهیمی است که با حسابداری گره خورده و کسانی که در این حرفه مشغول به کار هستند باید حتما در خصوص دفاع مالیاتی و همچنین چگونگی انجام آن اطلاعات لازم را داشته باشند. در نظر داشته باشید که گاهی به دلیل عدم حسابرسی مالیاتی درست، ممکن است که میزان مالیاتی که به شما برای پرداخت اعلام می‌شود، بیشتر از حدی باشد که شما بر اساس قانون باید پرداخت کنید و در این صورت شما نیاز دارید که دفاع مالیاتی را به انواع روش‌های دیگر انجام دهید.

در ابتدای راهِ توضیح در خصوص دفاع مالیاتی می‌توان گفت که اصولا مالیات به مقدار مشخصی از سود حاصل از خرید و فروش با توجه به هزینه ها و درآمد کلی شرکت محاسبه خواهد شد. برای اعلام مالیات پرداختی باید گفت که دولت دو روش خود اظهاری و یا محاسبه توسط ماموران سازمان امور مالیاتی را در نظر گرفته است. برای درک عمیق‌تر این مفهوم در مقاله آشنایی با هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نیز مطالب مفیدی را بیان کردیم .

  • دفاع مالیاتی چیست؟

با توجه به توضیحی که در قسمت قبلی دادیم، شاید برای بسیاری از متقاضیان آموزش حسابداری این سوال پیش آمده باشد که اصولا دفاع مالیاتی چیست و چه کاربردی دارد؟ بازرسان دولتی که در سازمان امور مالیاتی در حال فعالیت هستند، دقت می‌کنند تا بتوانند به صورت عادلانه مالیات را اعلام کرده و دریافت کنند ولی باز هم به دلیل این که امکان بروز مشکل وجود دارد، دفاع مالیاتی برای احقاق حق مودی مالیاتی به شمار می‌رود. البته میزان دفاع شما از حق و حقوق شرکت مسئله دیگری است که حسابداران موظف به انجام آن هستند.

در دفاع مالیاتی مودی باید مدارکی را ارائه دهد که ثابت شود که مالیات اعلام شده و یا اخذ شده از سوی سازمان مالیاتی، بیشتر از حدی است که به صورت قانونی مودی می‌بایست پرداخت می‌کرده. با توجه به این موضوع یک مودی مالیاتی باید آموزش‌های مالیاتی را به اندازه کافی دیده باشد تا بتواند احقاق حق کند و یا کسانی که به دنبال آموزش حسابداری بازار کار هستند نیز توجه داشته باشند که داشتن اطلاعات در این خصوص باعث می‌شود که بهتر بتوانند کارهای مربوط به شغل خود را انجام دهند.

  • فرآیند دفاع مالیاتی چطور انجام می‌شود ؟

حال در صورتی که ما نیاز به دفاع مالیاتی داشته باشیم، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اصولا فرآیند دفاع مالیاتی به چه صورتی انجام می‌شود؟ برگ تشخیص مالیات به عنوان اولین پیش نیاز شما به شمار می‌رود که در آموزش‌های مالیاتی در این خصوص توضیحات لازم بیان خواهد شد. سپس مودی باید با وجود اسناد و مدارک لازم که در خصوص دفاع مالیاتی دارد، به اداره مالیات مراجعه کرده و درخواست کتبی دفاع مالیاتی خود را ارائه دهد.


 

این ویدئو بخشی از پکیج جامع آموزش حسابداری بازار کار قسمت تنظیم اظهارنامه مالیاتی می باشد.

acc

 

رئیس اداره یا کارشناسانی که در این خصوص در حال فعالیت هستند به بررسی این اسناد می‌پردازند و در نهایت در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، هیات حل اختلاف به بررسی دفاع مالیاتی خواهد پرداخت. در صورتی که می‌خواهید در این خصوص بیشتر بدانید و یا قصد دارید نکات مربوط به دفاع مالیاتی را بیشتر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

  • نمونه لایحه دفاع مالیاتی ارزش افزوده

امور محترم مالیاتی … شعبه … شهر …

موضوع : درخواست تجدید نظر و رسیدگی مجدد در مورد مالیات بر ارزش افزوده این شرکت ( موضوع ماده ۲۳۸ ق.م.م )

با عرض سلام و احترام با عنایت به برگ تشخیص عملکرد ( مورخ ../ ../ …. ) و نظر به دریافت مبانی تشخیص به استحضار می‌رساند مواردی در برگ تشخیص به شرح ذیل لحاظ نگردیده که مستدعی است دستور فرمائید در صورت امکان، مجدداً مورد بررسی قرارگیرد.
۱) مبلغ … میلیون ریال که در بستانکار حساب سود و زیان سنواتی بوده، دو بار و به صورت مضاعف به مبلغ مشمول مالیات شرکت اضافه شده است یک بار به وسیله شرکت و در اظهارنامه ابراز گردیده و بار دیگر در جمع بستانکار حساب سود و زیان سنواتی (که توسط ممیز محترم استخراج شده است) به درآمد مشمول مالیات اضافه گردیده.

۲) ممیز محترم جمع بستانکار حساب سود و زیان سنواتی را به جمع مشمول مالیات اضافه نموده ولی جمع بدهکار این حساب که هزینه‌های قاطع و مشخصی مانند هزینه حسابرسی هزینه بیمه پیمانکاری و سایر موارد بوده لحاظ ننموده است . خاطر نشان می‌سازد این مبالغ در اظهارنامه اعلام گردیده که مطابق با بند ۲۷ ماده ۱۴۸ ق.م.م می‌باشد.

۳) مبلغ … میلیون ریال طی ۸ ردیف با اهمیت به شرح پیوست از مجموع هزینه‌های سال عملکرد برگشت خورده که برخی از موارد آن بخصوص ردیف ۱ و ۲ باتوجه به عدم انطباق با قوانین مالیاتی نیاز به بررسی مجدد دارند. فی المثل در خصوص ردیف ۱ ممیز محترم مبلغ ذکر شده در سند محضری (که معمولاً به جهت محاسبه حق الثبت توسط اداره دارایی به دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌گردد) را ملاک و ماخذ هزینه استهلاک بیل مکانیکی قرارداده در حالیکه قولنامه موجود و وجوه پرداختی به فروشنده ونیز زمان در اختیار گرفتن دستگاه چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به هر حال این برگشت هزینه مغایر با بند یک و دو ماده ۱۴۹ ق.م.م می‌باشد و یا در خصوص ردیف ۲ و برگشت هزینه‌های مطالبات مشکوک الوصول به استحضار می‌رساند این سند نه تنها برآوردی نبوده بلکه متکی به اسناد قانونی جهت لاوصول بودن آن است و دقیقا تمامی بندهای آیین‌نامه مربوطه در این خصوص رعایت شده، لذا برگشت این هزینه مغایر با بند ۱۱ ماده ۱۴۸ ق.م.م می‌باشد. با لطفا با عنایت به موارد مذکور و اسناد و مدارک پیوست دستور تجدید رسیدگی صادر نمائید تا پرونده سال … این شرکت با توافق قطعی گردد.

  • در لایحه دفاع مالیاتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص دفاع مالیاتی حتما در نظر داشته باشید این است شما باید یک درخواست به عنوان لایحه بنویسید که در آن به ماده ۲۳۸ قانون مالیات استناد شده و بر اساس آن درخواست خود را برای بررسی مجدد ارائه دهید و تمامی مبالغی که فکر می‌کنید نباید به عنوان مالیات پرداخت کنید را بیان کرده و دلایل خود را نیز ارائه دهید.

حتما در تحریر لایحه باید در نظر داشته باشید که پیوست‌هایی که در یک لایحه وجود دارد نیز دارای اهمیت بوده و بیانگر مدارک مثبته ای است که توسط آن اظهارنامه مالیاتی تحریر شده و باید با دقت بسیار زیادی نسبت به نگارش آن اقدام کنید.

  • اهمیت آموزش حسابداری در دفاع مالیاتی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص دفاع مالیاتی باید به آن توجه داشته باشید این است که آموزش‌های کاربردی در این خصوص دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. در واقع شما نیاز دارید تا در خصوص فرآیند دفاع به صورت کامل اطلاعات لازم را به دست آورده و بر این اساس نسبت به دفاع مالیاتی اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که در ابتدای راه بهتر است که از افراد حرفه ای کمک بگیرید و در صورتی که تخصصی در این خصوص ندارید، می‌توانید دوره‌های آموزش حسابداری را پشت سر بگذارید. در ادامه نیز باید حتما دسترسی به تمامی دفاتر مربوط به کسب و کار خود داشته باشید تا در نهایت بتوانید اظهارنامه‌ها و گزارشاتی که تهیه شده‌اند را به عنوان سند و مدرک مورد نیاز در دفاع مالیاتی ارائه دهید.

یکی از مهم ترین مسائلی که مهم است در خصوص دفاع مالیاتی در نظر داشته باشید این است که توانایی در لایحه نویسی دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد و شما در این خصوص می‌توانید حتما با کارشناسانی که در این زمینه در حال فعالیت هستند مشورت داشته باشید.

 

 

اگر قصد یادگیری حسابداری از پایه تا پیشرفته را دارید با انتخاب پکیج جامع آموزش صفر تا صد حسابداری ویژه بازار کار تمام تکنیک‌ها و مهارت‌های کلیدی که لازم است برای ورود به این حرفه بیاموزید را بصورت یکجا در اختیار شما قرار خواهیم داد.

acc

 

خبرنامه

در حال بررسی اطلاعات...

از عضویت شما در خبرنامه سپاس گزاریم.

مقالات مرتبط Simmilar Blog
۰۲ بهمن ۱۴۰۲
حسابداری چیست و چگونه حسابدار شویم؟

هم اکنون بازار کار حسابداری به شدت نیازمند حسابداران ماهر، با تجربه و مسئول است. چنانچه یک حسابدار ب

۲۰ آبان ۱۴۰۱
آشنایی با هزینه های قابل قبول مالیاتی

به طور کلی، هزینه های قابل قبول مالیاتی مربوط به هزینه هایی است که مبلغ آن ها از درآمد قابل کسر بوده

۰۶ شهریور ۱۴۰۱
حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی می‌تواند شبیه یک شمشیر دولبه عمل کند؛ در صورت عدم رعایت صحیح قوانین و مقررات در تسل

پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری و مالیاتی
پکیج های حسابداری حرفه ای

x
x