Warning: Creating default object from empty value in /home/accniazc/public_html/wp-content/themes/websima/includes/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
وظایف و مسئولیت‌های حسابدار و مهارت‌های مورد نیاز این شغل – حسابداری نیاز
حسابداری نیاز

وظایف و مسئولیت‌های حسابدار و مهارت‌های مورد نیاز این شغل

استخدام حسابدار

حسابداری، در دوره‌های زمانی مختلف، همواره یکی از شغل‌های پرتقاضا بوده است. می‌توان گفت تقریبا هر سازمان، اداره، کارخانه و فروشگاهی، دست‌کم به یک حسابدار نیاز دارد. همین عامل باعث شده است که متقاضیان رشته حسابداری نیز روز‌به‌روز افزایش پیدا کنند و افراد زیادی بخواهند در این حوزه مشغول به کار شوند.

یکی از پرسش‌های متداول بسیاری از این افراد این است که وظایف یک حسابدار چیست و چه مهارت‌هایی برای ورود به این حوزه نیاز است؟ به همین دلیل در ادامه مقاله پس از معرفی شغل حسابداری، به وظایف حسابدار و مهارت‌های موردنیاز این شغل خواهیم پرداخت.

  • حسابداری در یک نگاه

یکی از پراهمیت‌ترین رده‌های شغلی هر اداره یا سازمانی، واحد حسابداری آن است. یک حسابدار، به‌عنوان مسئول نگهداری و تفسیر سوابق مالی شناخته می‌شود. در واقع، یک حسابدار، اطلاعات مالی معاملات انجام شده را دریافت کرده و این اطلاعات را با زبان حسابداری به سیستم حسابداری وارد می‌نماید.

حسابداران با استفاده از این روش، گزارش‌های مالی موردنیاز همچون ترازنامه و همچنین صورت‌های مالی مانند صورت سود و زیان را برای اطلاع و استفاده مدیران و دیگر افراد، ارائه می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، موقعیت‌های شغلی گوناگونی برای این رشته وجود دارد. جدیدترین فرصت های شغلی استخدام حسابدار در این لینک قابل‌مشاهده است.

  • شرح وظایف یک حسابدار

یک حسابدار، بسته به این که در چه رده شغلی و چه سازمان یا محیطی مشغول به کار است، شرح وظایف متفاوتی خواهد داشت. به‌عنوان نمونه، شرح وظایف حسابدار مالی با شرح وظایف حسابدار داخلی یکسان نخواهد بود. اما با این وجود، حسابداران دارای وظایف مشابهی نیز هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطمینان پیداکردن از صحت اسناد مالی
  • تهیه و حفظ گزارش‌های مهم مالی
  • تنظیم اظهارنامه مالیاتی و اطمینان پیداکردن از پرداخت درست و به‌موقع مالیات شرکت
  • ارزیابی و بررسی عملیات مالی برای پیشنهاد بهترین روش‌ها
  • شناسایی و تشخیص مسائل و راهکارهای استراتژیک و کمک به شرکت‌ها برای داشتن عملکردی مناسب
  • ارائه مشاوره درباره کاهش هزینه‌ها، بالابردن درآمد و افزایش سود و ارزیابی ریسک

در ادامه به معرفی چند وظیفه مهم یک حسابدار و توضیح تفصیلی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

  • به‌روزرسانی داده‌ها و اطلاعات مالی مجموعه

یکی از مهم‌ترین وظایف حسابدار این است که به‌صورت مستمر و در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه، اطلاعات مالی سازمان را به‌روز کند. این به‌روزرسانی، در هنگامی که از نرم‌افزارهای حسابداری برای تهیه اطلاعات مالی استفاده می‌کنید، اهمیتی دوچندان می‌یابد. اطلاعات باید به طور مرتب به‌روز و آپدیت شود.

از جمله اطلاعاتی که حسابداران باید در سیستم ثبت کنند، می‌توان به اطلاعات فروش، دریافتی‌ها و پرداختی‌ها و هزینه‌ها اشاره کرد. درصورتی که در ثبت این موارد تاخیری ایجاد شود، امکان از دست رفتن قسمتی از آن‌ها و ایجاد خطا در معادلات و ورودی و خروجی‌های مالی، وجود خواهد داشت.

  • انجام واریزی‌ها و دریافتی‌ها

یک حسابدار باید واریزی‌های لازم سازمان همچون خرید مواد اولیه، تهیه کالاهای ضروری برای شرکت و حقوق کارمندان را انجام دهد. علاوه بر این، در صورت نیاز، او باید دریافتی‌های سازمان را نیز پیگیری کند. همچنین یک حسابدار، باید اطلاعات این واریزی‌ها را نیز در سیستم ثبت کرده و بایگانی کند تا بتوان در حسابرسی سالانه از این اطلاعات استفاده کرد.

  • به‌روزرسانی سوابق موجودی کالای انبار

یکی از وظایف حسابدار فروشگاه، گرفتن موجودی انبار است. با وجود این که انباردار، وظیفه کنترل ورودی و خروجی انبار را بر عهده دارد، اما حسابدار باید ورودی و خروجی را در اسناد مالی ثبت کند.

  • رسیدگی به لیست حقوق و دستمزد کارمندان

یکی دیگر از وظایف حسابدار حقوق و دستمزد کارمندان و امور مرتبط به آن‌ها است. معمولا، حقوق کارمندان در سازمان‌ها و ادارات مختلف، در روز پایانی ماه یا چند روز ابتدای ماه داده می‌شود. اما تعیین و بررسی مواردی مانند اضافه‌کاری و مرخصی‌های بدون حقوق، به بررسی هفتگی نیاز خواهد داشت تا حسابدار در پایان ماه با مشکلاتی از قبیل مواجهه با حجم زیادی از اطلاعات و رخ‌دادن اشتباه در ثبت اطلاعات، روبه‌رو نشود.

  • بررسی سود و زیان مجموعه

یکی از مهم‌ترین وظایف یک حسابدار، بررسی سود و زیان مجموعه کاری است. این موضوع در مجموعه‌های سهامی عام که باید دارای ترازنامه باشند و سود پیش‌بینی شده خود را به سازمان بورس اعلام کنند، اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت.

  • بررسی و رسیدگی به گزارش‌های تعدیل حساب

یکی از راهکارهای کشف تقلب مالی در اسناد شرکت، گزارش‌های مربوط به تعدیل حساب است. به همین دلیل، بررسی و رسیدگی به گزارش‌های تعدیل حساب، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین وظایف حسابدار محسوب می‌شود. تهیه این گزارش، علاوه بر مجموعه‌های بزرگ، برای مجموعه‌های کوچک نیز ضروری خواهد بود.

  • بررسی صورت‌های مالی سازمان

یکی دیگر از وظایف مهم و حساس یک حسابدار، بررسی و رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت است. از جمله صورت‌های مهم هر سازمانی می‌توان به‌صورت سود و زیان، صورت وجه نقد و ترازنامه اشاره کرد. صورت‌های مالی به مشخص‌شدن مشکلات مجموعه و جلوگیری از حاد شدن مشکلات کمک کرده و وضعیت سودآوری دخل‌وخرج یک سازمان را مشخص می‌کنند.

در پایان باید به این نکته تاکید کرد که طبق گفته‌های پیشین، وظایف حسابداران در رده‌های شغلی مختلف همچون حسابداری دولتی، حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری بازرگانی و حسابرسی داخلی با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.

  • مهارت‌های موردنیاز برای یک حسابدار

یک حسابدار برای این که بتواند در شغل خود موفق باشد، به مهارت‌های مختلفی نیاز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توجه به جزئیات
  • هوش تجاری
  • سواد رایانه‌ای
  • مهارت‌های تحلیلی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت‌های ریاضی
  • مدیریت زمان
  • مهارت نوشتاری و گزارش‌نویسی
  • تمرکز و دقت بالا
  • خلاقیت و ابتکار عمل
  • تسلط به انواع قوانین مانند قوانین مربوط به مالیات، قوانین تجاری، کار و تامین اجتماعی
  • جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل حسابداری، وظایف حسابدار و مهارت‌های موردنیاز حسابداری پرداختیم. از جمله مهم‌ترین وظایف یک حسابدار می‌توان به انجام واریزی‌ها و دریافتی‌ها، به‌روزرسانی داده‌ها و اطلاعات مالی مجموعه، به‌روزرسانی سوابق موجودی کالای انبار، رسیدگی به لیست حقوق و دستمزد کارمندان، بررسی سود و زیان مجموعه، بررسی و رسیدگی به گزارش‌های تعدیل حساب و بررسی صورت‌های مالی سازمان اشاره کرد.

یک حسابدار موفق به مهارت‌هایی مانند توجه به جزئیات، سواد رسانه‌ای، هوش تجاری، مهارت‌های تحلیلی و ارتباطی، مهارت‌های ریاضی، مدیریت زمان، گزارش‌نویسی، ابتکار عمل و تسلط به انواع قوانین، نیاز دارد. با افزایش دانش حسابداری خود و ارتقای مهارت‌های ذکر شده، در کنار تلاش و پشتکار، می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی به شغل دلخواه خود در این زمینه دست پیدا کنید و حسابداری موفق و توانمند شوید.



✔️ اگر قصد یادگیری حسابداری از پایه تا پیشرفته را دارید با انتخاب پکیج جامع آموزش صفر تا صد حسابداری ویژه بازار کار تمام تکنیک‌ها و مهارت‌های کلیدی که لازم است برای ورود به این حرفه بیاموزید را بصورت یکجا در اختیار شما قرار خواهیم داد.

acc

خبرنامه

در حال بررسی اطلاعات...

از عضویت شما در خبرنامه سپاس گزاریم.

مقالات مرتبط Simmilar Blog
۰۲ بهمن ۱۴۰۲
حسابداری چیست و چگونه حسابدار شویم؟

هم اکنون بازار کار حسابداری به شدت نیازمند حسابداران ماهر، با تجربه و مسئول است. چنانچه یک حسابدار ب

۲۶ آذر ۱۴۰۱
حسابداران پر درآمد چگونه پروژه می گیرند

در فضای انجام کار حسابداری آموخته‌های آکادمیک و تئوری لازم است ولی کافی نیست، به همین منظور توصیه می

۱۴ آبان ۱۴۰۱
حسابدار موفق

امروزه در بازارکار مالی، فضای رقابتی شدیدی حکم فرماست. روش‌های موفقیت در حرفه حسابداری، ویژگی‌‌های ح

پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری مقدماتی
پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری حرفه ای

x
x