Warning: Creating default object from empty value in /home/accniazc/public_html/wp-content/themes/websima/includes/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
حسابداری قیمت تمام شده چیست؟ – حسابداری نیاز
حسابداری نیاز

حسابداری قیمت تمام شده چیست؟

حسابداری قیمت تمام شده

یکی از مهم‌ترین موارد برای قیمت گذاری کالا و خدمات، محاسبه قیمت تمام شده آن است. حسابداری قیمت تمام شده به شما در محاسبه و کنترل هزینه‌های مواد اولیه، حقوق و دستمزد تولید و دیگر هزینه‌هایی که منجر به تولید یک محصول می‌شود، کمک می‌کند.

اما قبل از هر چیزی باید با این نوع حسابداری آشنا شوید تا بتوانید به بهترین شکل در این حوزه فعالیت کنید. این کار از جمله گرایش‌های تخصصی در رشته حسابداری است و حسابدار وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و محاسبه قیمت تمام شده، خدمات و محصولات ارائه شده را دارد. استفاده از این نوع حسابداری با کمک تجزیه و تحلیل‌ها به شما برای کاهش هزینه‌ها کمک بسیاری می‌کند.

برای مثال در صورتی که یک مدیر بخواهد میزان تولید شرکت را افزایش دهد باید به این تجزیه و تحلیل‌ها دسترسی داشته باشد تا بتواند در بخش تولیدات به خوبی فعالیت کند. موسسه‌های بسیاری هستند که در زمینه آموزش حسابداری فعالیت می‌کنند، اما خودآموز حسابداری نیاز یکی از بهترین مجموعه‌ها در این حوزه است.

  • آشنایی با حسابداری قیمت تمام شده

حسابداری قیمت تمام شده مهم‌ترین اطلاعاتی است که باید در اختیار مدیران قرار بگیرد. این اطلاعات به صورت کاملا تخصصی درباره همان شرکت یا کارخانه است در نتیجه نمی‌توان از آن برای مقایسه مجموعه خود با دیگر مجموعه‌ها استفاده کرد. از این حسابداری معمولا برای حسابداری مالی استفاده می‌شود.


این ویدئو بخشی از آموزش حسابداری بهای تمام شده می‌باشد که توسط دکتر ساسان مهرانی تدریس شده است.

acc

 

در اختیار گذاشتن این اطلاعات می‌تواند کمک زیادی به مدیران برای ارزش افزوده شرکت کند. تفاوتی نمی‌کند مدیر کارخانه باشید یا یک موسسه، استفاده از اطلاعات این نوع حسابداری می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود تولید مجموعه شما داشته باشد.

حسابداری قیمت تمام شده باید توسط یک حسابدار متخصص در این زمینه انجام شود. این رشته بازار کار بسیار خوبی دارد به همین دلیل حسابداران بسیاری تمایل به فعالیت در این حوزه را دارند. به همین دلیل آموزش حسابداری صنعتی در این شاخه این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در ادامه با وظایف حسابداران قیمت تمام شده آشنا می‌شویم.

  • تهیه کردن اظهارنامه مالیاتی و محاسبه بدهی
  • اطمینان پیدا کردن از تطابق اظهارنامه و الزامات آن
  • مدیریت کردن منابع، مفروضات پیش‌بینی شده، استراتژی‌های مالیاتی و …
  • ارائه خدمات ممیزی داخلی و خارجی
  • پشتیبانی کردن مالی در دعاوی
  • ارائه خدمات به ارزیابان مشاغل و متولیان ورشکستگی
  • همکاری کردن در تهیه صورت‌های مالی
  • تقسیم کردن هزینه‌های تولیدی و استهلاک شده
  • تهیه کردن سندهای حسابداری مانند هزینه‌های تمام شده
  • مشارکت کردن در تهیه و اجرای سندهای مختلف حسابداری
  • محاسبه کردن هزینه‌های تمام شده در پروژه‌های انجام شده با توجه به وضعیت محصولات تولیدی

اهمیت حسابداری قیمت تمام شده بدون شک در محاسبه قیمت تمام شده کالا خلاصه می‌شود. قیمت تمام شده یک کالا، هزینه‌هایی است که صرف مواد و تولید محصول می‌شود. البته لازم است بدانید این هزینه شامل موارد دیگری از جمله تجهیزات و دستگاه‌ها، حقوق نیروی کار و … نیز خواهد بود.

اما نکته بسیاری مهمی که باید بدانید عدم حساب کردن هزینه‌های عرضه و فروش محصولات در این نوع حسابداری است. این حسابداری به حسابداری صنعتی نیز معروف است و بسیاری از مدیران از این نوع حسابداری در کارخانه خود استفاده می‌کنند.


لزوم حسابداری بهای تمام شده
  • عناصر مهم در بررسی قیمت تمام شده محصولات

همانطور که گفتیم در حسابداری قیمت تمام شده عناصر مختلفی باید مورد بررسی قرار بگیرند تا به شما برای مشخص کردن هزینه تمام شده یک محصول کمک کند. در ادامه به معرفی این عناصر می‌پردازیم.

  • هزینه‌های متغیر:

این هزینه‌ها به صورت مستقیم با تولید یک محصول ارتباط دارند و شامل هزینه مواد، نیروی کار می‌شوند. همچنین لازم است بدانید که این هزینه‌ها دارای نوسان‌هایی نیز هستند.

  • هزینه‌های ثابت:

هزینه‌های ثابت به صورت مستقیم با تولید ارتباط ندارند اما زمانی که قصد تولید یک محصول را داشته باشید بسیاری از هزینه‌های ثابت از جمله اجاره یا پول آب و برق می‌تواند تاثیری در قیمت تمام شده محصول داشته باشد. این هزینه‌ها به ندرت دچار نوسان می‌شوند.

  • هزینه‌های عملیاتی:

به هزینه‌های مرتبط و فعالیت‌های روزانه یک کسب و کار، هزینه‌های عملیاتی گفته می‌شود. همچنین لازم است بدانید که این هزینه‌ها با توجه به هر شرایطی کاملا منحصر به فرد هستند.

  • هزینه‌های مستقیم:

به هزینه‌هایی که به صورت خاص با یک محصول مرتبط هستند، هزینه‌های مستقیم گفته می‌شود. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید. برای اینکه یک قهوه رست شود باید از دستگاه‌های مخصوصی استفاده کرد. در صورتی که برای رست ۴ ساعت زمان نیاز باشد، هزینه مستقیم شامل مدت زمان کار دستگاه و هزینه دانه‌ها می‌شود.

  • هزینه‌های غیر مستقیم:

به هزینه‌هایی که به صورت غیر مستقیم با تولید یک محصول در ارتباط نیستند هزینه‌های غیر مستقیم تولید گفته می‌شود. در مثال بالا اگر بخواهیم هزینه انرژی را بررسی کنیم، در واقع یک هزینه غیر مستقیم را بررسی کرده‌ایم. بررسی کردن هزینه های غیر مستقیم محصولات به صورت جداگانه نه تنها دشوار است بلکه اشتباه است.


تنخواه گردان چیست و تنخواه دار کیست
  • بودجه‌بندی شرکت‌ها

یکی از هدف‌های استفاده از حسابداری قیمت تمام شده، کمک به بودجه بندی شرکت است. زمانی که مدیر شرکت یا کارخانه تصویر بهتری از چگونگی مصرف پول داشته باشد، می‌تواند بودجه بندی بهتری برای سال‌های آینده شرکت ارائه دهد.

همچنین لازم است بدانید که یک حسابدار همیشه اطلاع کاملی از هزینه‌های ثابت از جمله آب و برق دارد اما هزینه‌های متغیر باید همزمان با تولید محاسبه شوند. اطلاع داشتن از این هزینه‌ها می‌تواند در بودجه‌بندی شرکت کمک بسیاری کند.

  • کارآمدتر شدن مجموعه

استفاده از حسابداری قیمت تمام شده یا همان حسابداری صنعتی این امکان را می‌دهد تا شرکت یا کارخانه فرایند و عملکرد بهتری داشته باشد. به کمک حسابداری صنعتی می‌توانید این اطلاعات را به دست آورید و به کارآمدتر کردن شرکت کمک کنید.

  • کسب سود بیشتر

همانطور که گفتیم حسابداری قیمت تمام شده به کارآمدتر کردن شرکت کمک بسیاری می‌کند. زمانی که عملکرد یک شرکت یا کارخانه بهتر شود در نتیجه بازده کار بالا با هزینه کمتر باعث افزایش سود می‌شود.

  • تفاوت حسابداری صنعتی و حسابداری مالی

حسابداری قیمت تمام شده برای مدیر شرکت اهمیت زیادی دارد اما حسابداری مالی دریافت گزارش‌های مالی و ارائه آن به افراد ذینفع است. به عبارت دیگر این نوع حسابداری به شما در بررسی وضعیت مالی و شرکت کمک می‌کند. اما صفر تا صد حسابداری بهای تمام شده به شما برای بودجه‌بندی و تنظیم کنترل هزینه‌های خالص شرکت یا کارخانه کمک خواهد کرد.

از دیگر تفاوت‌های میان این دو حسابداری می‌توان به نحوه طبقه‌بندی اطلاعات اشاره کرد. در حسابداری مالی اطلاعات با توجه به نوع معالات طبقه‌بندی می‌شوند اما در حسابداری صنعتی اطلاعات با توجه به نیاز مدیریت طبقه‌بندی می‌شوند. آموزش حسابداری در هر یک از این شاخه‌ها را می‌توانید با کمک پکیج‌های آموزشی مجموعه حسابداری نیاز کسب کنید.



اگر قصد یادگیری حسابداری از پایه تا پیشرفته را دارید با انتخاب پکیج جامع آموزش صفر تا صد حسابداری ویژه بازار کار تمام تکنیک‌ها و مهارت‌های کلیدی که لازم است برای ورود به این حرفه بیاموزید را بصورت یکجا در اختیار شما قرار خواهیم داد.

acc

خبرنامه

در حال بررسی اطلاعات...

از عضویت شما در خبرنامه سپاس گزاریم.

مقالات مرتبط Simmilar Blog
۲۱ آذر ۱۴۰۱
تنخواه گردان چیست و تنخواه دار کیست

بیشتر شرکت‌ها و موسسات نیاز به تهیه مواد مصرفی و کالاها و همچنین پرداخت هزینه‌های جزئی مثل کرایه تاک

۰۱ آذر ۱۴۰۱
لزوم آموزش حسابداری بهای تمام شده

بر همه واضح است که هر کسب‌وکاری فارغ از نوع فعالیت، اندازه و مقیاسی که در آن فعالیت می‌کند، برای مدی

۲۴ آبان ۱۴۰۱
کاربرد نرم‌ افزار اکسل در حسابداری

امروزه، کسب و کارها در هر نوع و اندازه‌ای که باشند، فشار بسیاری را برای بهبود شرایط مالی با کاهش هزی

پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری حرفه ای

x
x