Warning: Creating default object from empty value in /home/accniazc/public_html/wp-content/themes/websima/includes/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
مراحل یادگیری حسابداری بصورت گام به گام – حسابداری نیاز
حسابداری نیاز

مراحل یادگیری حسابداری بصورت گام به گام

آموزش حسابداری رایگان

حسابداری در واقع ثبت دقیق معاملات مالی و یک فرایند بسیار مهم برای موفقیت کسب و کارهای بزرگ و کوچک است. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ، حسابداران بسیاری دارند کسب و کارهای کوچکتر ممکن است از افراد کمتری استفاده کنند.

یادگیری حسابداری با این شرایط اهمیت بسیار بیشتری دارد چرا که بازار کار حسابداری بسیار پیشرفت کرده است و یکی از بهترین مشاغل برای دانشجویانی است که در این رشته تحصیل کرده‌اند. اما اگر تحصیلات آکادمیک نیز ندارید می‌توانید در این حوزه مشغول به فعالیت شوید و برای شروع کار باید آموزش حسابداری را ببینید.

حسابداری نیاز، با ارائه بهترین پکیج‌ های آموزش حسابداری تمامی نکات مربوط به این رشته را در تمامی گرایش‌ها به شما می‌دهد. در ادامه بطور خلاصه به این شیوه آموزش حسابداری می‌پردازیم.

  • تفاوت بین حسابداری و حسابرسی را بدانید

در یادگیری حسابداری مهم‌ترین چیزی که باید اول از همه بدانید تفاوت حسابداری و حسابرسی چیست؟ این دو اصطلاح بسیار به جای یکدیگر استفاده می شود اما مهارت‌ها و مسئولیت‌های هر یک از آن‌ها کاملا متفاوت است.

وظیفه حسابداران ثبت و نگهداری مدارک مثبته مانند سوابق فروش و ثبت آن‌ها در نرم افزار یا دفاتر است. وظیفه روزمره آن‌ها ثبت میزان مخارج، دریافتها و پرداختها، درآمد و سایر امور مربوط به حسابداری و از سوی دیگر تحریر صورتهای مالی و تجزیه و تحلیل آن است.


acc

اما وظیفه حسابرس در اصل ایجاد کاربرگ های مربوطه با کنترل صورتهای مالی شرکت و مدارک مثبته ای است که توسط حسابداران در دفاتر یا نرم افزارهای حسابداری ثبت شده و در نهایت ارائه این گزارشات به ذینفعان شرکت مانند هیئت مدیره، صاحبان سهام و سازمانهای مربوطه از جمله سازمان امور مالیاتی و یا تامین اجتماعی است.

  • با ساخت صفحات اکسل آشنا شوید

یکی از مهم‌ترین ابزارهای حسابداری، اکسل یا دیگر صفحات گسترده است. برای یادگیری حسابداری در قدم دوم باید با این نرم افزارها آشنا باشید چرا که بسیار برای حسابداران با ارزش هستند. این صفحات به شما کمک می‌کنند تا اعداد را در نمودار ردیابی کرده یا محاسباتی را  انجام دهید. حتی اگر مبانی پایه را می‌دانید بهتر است با مهارت‌های متوسطه و پیشرفته این نرم‌افزارها آشنا شوید.

 

آشنایی با صفحات اکسل در حسابداری
  • کتاب‌های حسابداری را بخوانید

از دیگر روش‌های یادگیری حسابداری، خواندن منابع و کتاب‌های این حوزه است. در ابتدای کار به دنبال کتاب‌های پایه باشید که توسط نویسندگانی با همین حوزه شغلی نوشته شده است. مانند کتاب‌های زیر:

الف : مقدمه ای بر حسابداری، توسط Pru Marriott ، JR Edwards و Howard J Mellet ، یک کتاب درسی مقدماتی پرکاربرد است که برای اهداف آموزش عمومی و همچنین برای دانشجویانی که قصد تخصص در حسابداری را دارند، آغازگر بسیار خوبی محسوب می‌شود.

ب : حسابداری کالج: رویکرد شغلی توسط Cathy J. Scott یک کتاب درسی پرکاربرد برای دوره‌های حسابداری و مدیریت مالی است. این کتاب همچنین دارای یک CD-ROM حسابداری Quickbooks است که می‌تواند برای حسابداران مشتاق ارزشمند باشد.

ج : صورت‌های مالی: راهنمای گام به گام درک و ایجاد گزارش‌های مالی توسط توماس آر. ایتلسون، پرفروش ترین مقدمه گزارش‌های مالی است و ممکن است اولین گام خوبی برای دانشجویان علاقمند به ورود به حوزه حسابداری باشد.

  • شرکت در دوره‌های حسابداری

شرکت کردن در دوره های آموزش حسابداری یکی دیگر از شیوه‌های یادگیری سریع حسابداری است. بسیاری از دوره‌ها را می‌توانید حتی به صورت آنلاین تهیه کنید. مجموعه حسابداری نیاز، یکی از بهترین مجموعه‌ها برای آموزش حسابداری بصورت غیر حضوری است.

لازم به ذکر است پکیج‌های آموزشی این مجموعه، شامل تمامی گرایش‌های حسابداری مانند اصول حسابداری خدماتی و بازرگانی، حسابداری صنعتی، حسابداری پیمانکاری و تهیه صورتهای مالی می‌شود. برای ورود به بازار کار حسابداری کافی است یادگیری حسابداری را از این پکیج‌ها شروع کنید.

طبق آخرین نظر سنجی از ۳۲ هزار کاربر سایت، درآمد حسابدارانی که فیلم‌های آموزشی ما را مشاهده نموده‌اند بیشتر از شش برابر افزایش یافته و جویندگان کار نیز مصاحبه‌های شغلی را با موفقیت پشت سر گذاشته و مستقیم وارد این حرفه شده‌اند. یادگیری شما را %۱۰۰ تضمین می‌کنیم.


acc

  • با حسابداری دوبل بطور کامل آشنا شوید

حسابداران برای ایجاد هر ثبت مالی دو یا چند مورد ثبت می‌کنند که می‌توان افزایش یک یا چند حساب و کاهش یکسان در یک یا چند حساب دیگر در نظر گرفت. به عنوان مثال، پرداختی که برای فروش قبلا به صورت اعتباری انجام می‌شد، منجر به افزایش حساب نقدی و کاهش حساب‌های دریافتی می‌شود (پولی که مشتری با آن‌ها اعتباری خریداری کرده است اما هنوز پرداخت نکرده اند) که در نرم افزار حسابداری به اینصورت ثبت می شود ردیف اول طرف بدهکار حسابهای دریافتنی و طرف دوم طرف بستانکاران حساب فروش به این نوع از ثبت مالی حسابداری دوبل گفته می شود.

  • بر روی ضبط بدهی‌ها و اعتبارات تمرین داشته باشید

برای یادگیری حسابداری باید تمریناتی را انجام دهید. هنگامی که یک ثبت مالی دوبل ایجاد می‌شود نشان می‌دهد که آیا برخی از حساب‌ها توسط یک تراکنش افزایش یا کاهش می‌یابند یا خیر ولی قبل از انجام آن باید موارد زیر را در نظر بگیرید :

اول : بدهی به این معنی است که رکورد در سمت چپ حساب T قرار می‌گیرد و اعتبار به این معنی است که شما باید از سمت راست استفاده کنید. این به یک مجله استاندارد حساب T اشاره می‌کند که در آن سوابق در دو طرف قسمت عمودی T ایجاد می‌شود.

دوم : دارایی ها = بدهی‌ها + حقوق صاحبان سهام. این معادله حسابداری است. این را بیش از هر چیز به خاطر بسپارید. این به عنوان راهنمای بدهکاری و اعتبار عمل می‌کند. برای قسمت باقی مانده از “=” بدهی‌ها حساب را افزایش می‌دهند و اعتبارها آن را کاهش می‌دهند. برای جناح راست، عکس آن صادق است. این بدان معنا است که وقتی حساب دارایی‌ها، مانند پول نقد، بدهکار می‌شود، این حساب افزایش می‌یابد. با این حال، هنگامی که حساب‌های بدهی، مانند حساب‌های پرداختی، بدهکار می‌شوند آنرا کاهش می دهد.

سوم : با نحوه انجام معاملات متداول مختلف، مانند پرداخت هزینه خود، تمرین کنید قبض برق یا دریافت پرداخت نقدی از مشتری.

  • دفتر کل را تنظیم و نگه‌داری کنید

از دیگر مواردی که برای آموزش حسابداری اهمیت دارد، دفتر کل است. دفتر کل جایی است که طرفین رویدادهای مالی ثبت می‌شود. هر رکورد جداگانه (بدهی‌ها و اعتبارات مختلف در معامله) در حساب مربوطه در دفتر کل انجام می‌شود.

بنابراین برای پرداخت صورتحساب نقدی، یک ورود در حساب نقدی و یک ورود جداگانه دیگر در حساب هزینه‌‌های انباشته وارد می‌شود. وقتی از نرم افزار حسابداری استفاده می‌کنید، این فرآیند بسیار ساده می‌شود، اما می‌توان آن را با دست نیز نسبتا ساده انجام داد.

  • بین پول نقد و اقلام تعهدی تمایز قائل شوید

تفاوت بین پول نقد و اقلام تعهدی از دیگر مورادی است که باید برای یادگیری حسابداری بدانید. معامله نقدی نوعی معامله است که وقتی مشتری یک بسته آدامس از فروشگاه خریداری می‌کند و شما پول را در محل دریافت می‌کنید و سپس در عوض، آدامس را به او می‌دهید. از سوی دیگر، اقلام تعهدی مواردی مانند اعتبار، فاکتورها و صورتحساب را شامل می‌شود، نه پرداخت مستقیم در زمان معامله، و همچنین دارایی‌های نامشهود مانند سرقفلی

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟
  • نحوه ایجاد صورت‌های محلی را بشناسید

صورت‌های مالی نشان دهنده وضعیت مالی فعلی تجارت و عملکرد مالی آن در دوره حسابداری گذشته است به همین دلیل در یادگیری حسابداری بسیار ارزش دارند. صورت‌های مالی از اطلاعات موجود در دفتر کل تهیه می‌شود. در پایان دوره حسابداری، هر حساب جمع می‌شود تا موجودی آزمایشی ایجاد شود. مجموع بدهی‌ها و اعتبارات در همه حساب‌ها باید برابر باشد.

در غیر این صورت، حسابدار باید موجودی هر حساب را دوباره بررسی کند و در صورت لزوم تعدیل یا اصلاح کند. وقتی حساب‌ها تنظیم و درست شوند، حسابدار می‌تواند خلاصه‌ای از اطلاعات موجود در آن‌ها را در صورت‌های مالی وارد کند. هنگام مطالعه صورت‌های مالی، باید هدف خود را ایجاد کنید تا بتوانید آن‌ها را به تنهایی ایجاد کنید و بتوانید تشخیص دهید که همه اعداد در یک صورت خاص به چه معناست.

  • نحوه ایجاد صورت سود زیاد را یاد بگیرید

مورد دیگری که در یادگیری حسابداری اهمیت دارد، آموزش ایجاد صورت سود و زیان است. صورت سود و زیان اساسی‌ترین و مهمترین گزارش‌های حسابداری است. این حاشیه سود یک شرکت را در مدت زمان معینی ثبت می‌کند، از یک هفته تا یکماه یا یکسال سال بیشتر یا کمتر. صورت سود و زیان توسط دو عامل تعیین می‌شود:

درآمد کسب و کار و هزینه‌های آن. درآمد عبارت است از ورود پول نقد در مقابل کالاها و خدمات به دست آمده در طول زمان. هرچند لزوما پولی که در آن دوره به شرکت پرداخت شده است. درآمد ممکن است شامل معاملات نقدی و همچنین اقلام تعهدی باشد. اگر اقلام تعهدی در صورت سود و زیان گنجانده شود، درآمد هفته یا ماه معین، فاکتورها و قبوض ارسال شده در آن زمان را در نظر می‌گیرد، حتی اگر این پول تا دوره بعدی سود وصول نشود.

بنابراین صورت‌های درآمدی به منظور نشان دادن میزان سوددهی یک تجارت در آن دوره ثبت شده است، نه لزوما میزان درآمد یک تجارت در آن مدت. هزینه عبارت است از هرگونه استفاده از پول برای شرکت، خواه به دلیل هزینه مواد و ملزومات یا دستمزد باشد. درست مانند درآمدها، هزینه‌ها در دوره زمانی که این هزینه‌ها رخ داده است گزارش می‌شود، نه لزوما زمانی که شرکت هزینه‌های آن را پرداخت کرده است.



✔️ اگر قصد یادگیری حسابداری از پایه تا پیشرفته را دارید با انتخاب پکیج جامع آموزش صفر تا صد حسابداری ویژه بازار کار تمام تکنیک‌ها و مهارت‌های کلیدی که لازم است برای ورود به این حرفه بیاموزید را بصورت یکجا در اختیار شما قرار خواهیم داد. acc

 

خبرنامه

در حال بررسی اطلاعات...

از عضویت شما در خبرنامه سپاس گزاریم.

مقالات مرتبط Simmilar Blog
۰۲ بهمن ۱۴۰۲
حسابداری چیست و چگونه حسابدار شویم؟

هم اکنون بازار کار حسابداری به شدت نیازمند حسابداران ماهر، با تجربه و مسئول است. چنانچه یک حسابدار ب

۲۵ آذر ۱۴۰۱
خصوصیات یک حسابدار ماهر

با توجه به تقاضای مدیران کسب‌وکارها مبنی بر استخدام حسابداران ماهر، بسیاری از علاقمندان این رشته به

۰۸ آذر ۱۴۰۱
رزومه نویسی حرفه‌ای

بارها مشاهده شده که بسیاری از حسابداران با وجود اینکه سابقه‌ی فعالیت بالایی داشته و به اصطلاح رزومه

پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری مقدماتی
پکیج های حسابداری حرفه ای
پکیج های حسابداری حرفه ای

x
x